„Przepustką do rozumienia jest ciekawość. Uczeń, który jest zaciekawiony, jest gotowy na przygodę z nauką, a edukator, który potrafi rozbudzić ciekawość, staje się przewodnikiem w tej podróży”.
~ L. Malaguzzi, założyciel pedagogiki Reggio Emilia.
~ L. Malaguzzi, założyciel pedagogiki Reggio Emilia.
Filozofia Reggio, pochodząca z północnych Włoch, stanowi inspirujące podejście do edukacji, które wybiega w przyszłość. Ta innowacyjna metoda zachęca dzieci do odkrywania i eksploracji wielu aspektów swojego życia, od emocji po pomysły i umiejętności. Reggio uznaje, że dzieci mają zdolność do nauki i rozwoju poprzez aktywne uczestnictwo oraz samodzielne odkrywanie, zarówno w odniesieniu do zewnętrznego świata, jak i ich własnych wewnętrznych doświadczeń.
W filozofii Reggio przestrzeń szkoły ma niezwykle istotne znaczenie i jest postrzegana jako „trzeci nauczyciel”. To środowisko jest starannie zaprojektowane, aby stymulować kreatywność, ciekawość i proces uczenia się poprzez doświadczenie. Sale lekcyjne są przestrzeniami, w których dzieci mogą swobodnie eksplorować, badać i tworzyć, zainspirowane różnorodnymi materiałami, narzędziami i zasobami dostępnymi w ich otoczeniu. Wartość przywiązywana do przestrzeni jako „trzeciego nauczyciela” pokazuje, że środowisko edukacyjne jest kluczowym czynnikiem wpływającym na rozwój i motywację uczniów.
Jednym z podstawowych założeń filozofii Reggio jest szacunek dla dziecka jako aktywnego uczestnika w procesie nauki. Dzieci są traktowane jako pełnoprawne jednostki, które mają swoje własne pomysły, perspektywy i pytania. Nauczyciele w filozofii Reggio odgrywają rolę współuczestników, towarzysząc dzieciom w ich odkrywczym procesie. Zamiast dyktować gotowe odpowiedzi, nauczyciele zachęcają do wspólnego eksplorowania, zadawania pytań, prowokowania myślenia i rozwiązywania problemów. Dzieci są zainspirowane do komunikowania się, współpracy i rozwoju umiejętności społecznych.
W filozofii Reggio istotne jest również uwzględnienie wielokulturowości i różnorodności. Dzieci mają okazję do poznawania różnych perspektyw, kultur, języków i tradycji. Poprzez eksplorowanie różnorodnych tematów i wątków, dzieci rozwijają empatię, szacunek i zrozumienie dla innych. Filozofia Reggio uznaje, że dzieci są obywatelami świata i mają prawo do wiedzy i zrozumienia globalnych realiów.
W rezultacie, filozofia Reggio kształtuje absolwentów, którzy są samodzielni, myślący, kreatywni i empatyczni. Absolwenci tego podejścia edukacyjnego wychodzą ze szkoły wyposażeni w umiejętności niezbędne do skutecznego funkcjonowania w przyszłości.
Metoda Montessori oparta jest na przekonaniu, że nauka najlepiej dokonuje się poprzez praktykę i doświadczenie. W ramach tego podejścia, uczenie się jest prowadzone przez samych uczniów, którzy są aktywnymi uczestnikami w swoim procesie edukacyjnym, podczas gdy nauczyciel pełni rolę przewodnika i mentora.
W metodzie Montessori istotnym elementem są specjalnie zaprojektowane materiały edukacyjne, które mają na celu rozwijanie zmysłów, koordynacji ruchowej, umiejętności praktycznych oraz niezależności. Te materiały są starannie opracowane i dostosowane do różnych obszarów nauki, takich jak matematyka, język, nauki przyrodnicze i społeczne. Przez interakcję z tymi materiałami, uczniowie mają możliwość samodzielnego eksplorowania i odkrywania nowych pojęć i umiejętności.
Kluczowym aspektem metody Montessori jest również rozwijanie niezależności u uczniów. Dzieci mają możliwość wyboru swoich zadań i działalności, co daje im poczucie autonomii i odpowiedzialności za własne naukowe postępy. Nauczyciel w tej metodzie pełni rolę obserwatora i prowadzi indywidualne sesje z uczniami, dostosowując materiały i zadania do ich indywidualnych potrzeb i poziomu rozwoju.
Metoda Montessori pozwala uczniom rozwijać umiejętności poznawcze, społeczne i emocjonalne w naturalny i holistyczny sposób. Poprzez praktyczne doświadczenia i samodzielne badanie, uczniowie są aktywnie zaangażowani w swoją edukację, rozwijając umiejętności krytycznego myślenia, koncentracji, samodyscypliny i współpracy.
Metoda, którą stosuje się, polega na organizowaniu dzieci w małe grupy lub pozwala im pracować indywidualnie nad praktycznymi zadaniami związanymi z konkretnym tematem. Ta forma pracy stwarza sprzyjające warunki do współpracy, rozwija kreatywność, samodzielność i umiejętności rozwiązywania problemów.
Poprzez pracę nad projektami, dzieci mają możliwość współpracy z innymi uczniami, dzielenia się pomysłami i doskonalenia umiejętności pracy w zespole. Ta forma współdziałania uczy dzieci komunikacji, słuchania i szacunku dla opinii innych, a także rozwija umiejętności negocjacyjne i budowania harmonijnych relacji międzyosobowych.
Praca nad projektami jest również źródłem kreatywności i innowacyjności. Dzieci mają możliwość eksplorowania różnych rozwiązań, testowania pomysłów i poszukiwania nowatorskich sposobów rozwiązywania problemów. Poprzez takie doświadczenia uczą się myśleć poza utartymi schematami i wyzwalać swoją twórczą potencję.
Metoda, która polega na pracy nad praktycznymi zadaniami, stawia również nacisk na rozwój samodzielności. Dzieci mają okazję do samodzielnego podejmowania decyzji, planowania i organizowania swojej pracy. Mogą realizować zadania w tempie, które jest dla nich odpowiednie, i zdobywać doświadczenie w samodzielnym rozwiązywaniu problemów. Tego rodzaju samodzielność daje dzieciom poczucie pewności siebie i umożliwia rozwijanie umiejętności samokierowania.
Metoda, która opiera się na pracy nad projektami i praktycznymi zadaniami, wpływa na rozwój wielu umiejętności kluczowych dla sukcesu w życiu. Dzieci uczą się logicznego myślenia, kreatywnego podejścia, umiejętności planowania i organizacji, a także rozwiązywania problemów w sposób efektywny. Ta forma nauki dostarcza dzieciom konkretne i praktyczne doświadczenia, które są cenne dla ich rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego.
Interdyscyplinarna metoda nauczania, znana również jako STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), łączy różne dziedziny nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki, aby stworzyć holistyczne podejście do edukacji, które odzwierciedla rzeczywistość i wyzwania, z jakimi dzieci mogą się spotkać w prawdziwym świecie. STEAM skupia się na integracji tych dziedzin, aby zapewnić zróżnicowane i wszechstronne doświadczenia edukacyjne.
Poprzez STEAM, dzieci są zachęcane do kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów i innowacji. W ramach tej metody nauczania, uczniowie mają okazję eksplorować i łączyć różne dziedziny w praktyczny sposób. Na przykład, mogą projektować i budować modele, rozwiązywać problemy techniczne, tworzyć sztukę wykorzystując nowoczesne narzędzia i technologie, a także analizować dane matematyczne i naukowe. Dzięki temu dzieci rozwijają umiejętności analityczne, logiczne myślenie, kreatywność oraz umiejętność pracy w zespole.
Interdyscyplinarna metoda nauczania STEAM jest bliska rzeczywistości, ponieważ łączy naukę i technologię z praktycznymi zastosowaniami w świecie rzeczywistym. Dzieci mogą uczyć się poprzez eksperymentowanie, badanie i rozwiązywanie autentycznych problemów, które mają znaczenie dla ich codziennego życia. Przez to doświadczenie, uczą się praktycznych umiejętności, jak również rozwijają umiejętność adaptacji do zmieniającego się otoczenia i zdobywania nowej wiedzy.
Metoda STEAM jest również ważna ze względu na współczesne wyzwania społeczne i gospodarcze. Technologia i innowacje odgrywają coraz większą rolę w naszym społeczeństwie, dlatego ważne jest, aby dzieci miały umiejętności i umysł otwarty na te dziedziny. STEAM przygotowuje uczniów do przyszłych wyzwań, kształtując umiejętności krytycznego myślenia, twórczości, elastyczności i adaptacji do nowych sytuacji.
Pragniemy, aby nasi absolwenci mieli świadomość, że nauka jest procesem trwającym przez całe życie, i byli gotowi do nieustannego poszukiwania wiedzy oraz doskonalenia swoich umiejętności. Ważne jest dla nas, aby byli głęboko zainteresowani światem, otwarci na różnorodność i szanujący różnice kulturowe, a także szanujący prawa i wolności innych.
Zależy nam również na rozwoju silnych fundamentów emocjonalnych i społecznych, które chcemy pomóc zbudować naszym uczniom. Pragniemy, aby rozumieli, jak tworzyć zdrowe i satysfakcjonujące relacje, mieli umiejętność empatii oraz byli w stanie wyrażać swoje uczucia i potrzeby szanując innych. Chcemy, aby byli osobami szanującymi same siebie i innych, działającymi z poczuciem odpowiedzialności za siebie, swoją społeczność i planetę.
Nasza szkoła towarzyszy w kształtowaniu się młodych ludzi, którzy będą świadomi swojego wpływu na otaczający ich świat oraz będą gotowi podejmować działania mające na celu jego doskonalenie. Chcemy, aby nasi absolwenci byli liderami i innowatorami, niezależnie od wybranej przez nich ścieżki w przyszłości.