Skip to main content

Skąd wiem, że potrafię

Nie ma szkoły bez ocen, ale zamiast oceny podsumowującej – numerycznej, stosujemy ocenę kształtującą. Zależy Nam, by nie pozostawiać dzieci z bezmyślnie przypisaną im cyfrą. Ocena kształtująca wspiera dzieci w procesie rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności.

“W czasach Google uczenie faktów nie ma sensu, dlatego uczymy myśleć.”
Cytat znaleziony gdzieś w sieci doskonale oddaje to na czym nam zależy. Schemat widzę – myślę – zastanawiam się to budulec umiejętności krytycznego myślenia. W Edukacyjnym Atelier właśnie ta umiejętność stawiana jest na pierwszym miejscu, zamiast ocen.

Fundamenty oceny kształtującej

Rozbudzamy i umacniamy dziecięcą motywację do każdego podchodząc indywidualnie. Budujemy relacje i przekazujemy informacje zwrotną. Dzieci mają w sobie potencjał, zbudowany na różnych umiejętnościach, mocnych stronach i zasobach. Dostrzegamy te różnorodność i pokazujemy im jak korzystać z różnorodnych narzędzi do nauki.

Wielowymiarowość

Bieżąca komunikacja między edukatorkami, gdzie wymieniają się oni obserwacjami na temat ucznia. Wymiana informacji pozwala spojrzeć na dziecko z różnych perspektyw. Szczególną uwagę zwracając uwagę na zainteresowania oraz mocne strony ucznia.

Informacja zwrotna

Bieżąca komunikacja między edukatorami a uczennicami i uczniami na temat tego, w jakim celu i jak się uczą - informacja zwrotna.

Transparentność

Transparentny proces uczenia się, czyli jasne i znane cele i kryteria sukcesu.

Dialog

Systematyczny, partnerski dialog między uczestnikami procesu uczenia się. Tworzy to bezpieczną przestrzeń, gdzie popełnianie błędów jest naturalnym procesem uczenia się.

Refleksja

Refleksja nad własnym procesem uczenia się oraz kształcenie umiejętności samooceny i czerpanie z czynionych postępów satysfakcji – początkowo przy wsparciu edukatora.

Motywacja

Budowanie, wspieranie wiary w siebie, czyli świadomość własnych możliwości, motywacja do podejmowania wyzwań oraz samodzielność w podejmowaniu decyzji, a co za tym idzie wzmacnianie poczucia własnej wartości.

Rozbudzamy i umacniamy dziecięcą motywację do każdego podchodząc indywidualnie. Budujemy relacje i przekazujemy informacje zwrotną. Dzieciaki mają w sobie potencjał, zbudowany na różnych umiejętnościach, mocnych stronach i zasobach. Dostrzegamy te różnorodność i pokazujemy dzieciom jak korzystać z różnorodnych narzędzi do nauki. Rozmawiamy, pytamy „Co sądzisz…?” Mówimy „Widzimy, że włożyłaś dużo pracy w ten projekt.” Towarzyszenie dzieciom, gwarancja naszej uwagi na ich potrzeby to klucz to prawidłowego wzrastania i rozwoju.